Köpvillkor

ZENZ Organic Products ApS 
Thoravej 7, st
2400 København NV
Danmark

Telefon: +45 31 26 34 64
E -post: support@zenzshop.se

Dessa villkor gäller för köp av varor på www.zenzshop.se som levereras till Sverige.

www.zenzshop.se ägs och drivs av ZENZ Organic Products ApS, VAT nr.: 32 56 58 91(härefter benämnd "ZENZ Organic Products, ZENZ eller www.zenzshop.se").

Villkoren gäller i de fall inga andra skriftliga avtal har ingåtts mellan dig och ZENZ. Vi rekommenderar att du läser dessa villkor noggrant innan du handlar på zenzshop.se. Som kund är det ditt ansvar att hålla dig uppdaterad med gällande köpvillkor.

 

1. Beställning

www.zenzshop.se är öppen 24 timmar om dygnet - 7 dagar i veckan. Det kan hända att vi stänger hemsidan för underhåll eller systemuppdateringar från vår IT-leverantör. Denna typ av mindre avbrott kommer som regel inte att meddelas.

Större systemuppdateringar kommer att meddelas mottagarna av ZENZ nyhetsbrev.

För att handla på www.zenzshop.se måste du vara 18 år gammal och ha ett giltigt betalkort som vi accepterar. Vi ingår inte köpeavtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Du väljer de varor som du vill köpa och lägger dem i varukorgen. Du kan redigera innehållet i varukorgen fram till beställningstillfället och du kan kontinuerligt kontrollera varornas innehåll och pris. Eventuella extra kostnader som frakt- eller bankkortsavgifter, beräknas när det är dags att betala.

När du är redo att beställa klickar du på "Gå till kassan" där du anger namn, adress, e-mail, telefonnummer, betalningsmetod och väljer leveransmetod. 

Du kan ändra innehållet i kundvagnen tills du bekräftar ditt köp genom att klicka på knappen "Beställ och betala".

Om du har gjort ett misstag när du gjorde din beställning, vänligen kontakta oss omedelbart via e-post: support@zenzshop.se, så hjälper vår kundtjänst dig. Kom alltid ihåg att kontrollera din beställning innan du godkänner betalningen.

1.1 Orderbekräftelse

När du beställer en vara från oss får du en orderbekräftelse som visar att vi har mottagit din beställning. Observera att ett bindande köpeavtal har ingåtts först när du har fått bekräftelse på att beställningen accepterats och varorna har skickats.

Vi förbehåller oss rätten att avvisa din beställning. Detta kan bero på att varan inte längre finns i lager, eller om din betalning inte har genomförts antingen på grund av tekniska fel eller felaktigt angivna uppgifter etc. ZENZ kan inte hållas ansvarigt för avvisade eller makulerade beställningar. Likaså lämnas inte ersättning för order som avvisas.

2. Betalning

ZENZ tar emot betalningar med alla VISA-kort, alla MasterCard betalningskort samt Klarna. Beloppet dras tidigast från ditt konto när varan skickas från oss.

Alla belopp är i svenska kronor och är inklusive moms.

ZENZ använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol). Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS. 

Vi reserverar oss för utsålda varor eller fel i lagerstatus. Om en beställd vara inte finns i lager och därför inte kan levereras kommer varan att raderas från din beställning och beloppet för varan i fråga kommer inte att debiteras ditt kort.

2.1 Klarna 

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar hittar du här
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

    För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. 

    Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

    2.2 Villkor för Klarna som betalningsmetod

    Notera att Klarna inte godkänner ”annan leveransadress” på beställningar utan det går endast att leverera till köparens folkbokföringsadress.

    Klarna erbjuder ett Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.

    2.2.1 Kostnader och avgifter

    Klarna tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

    2.2.2 Kreditprövning och personuppgiftsbehandling

    När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-post. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Klarna behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. De kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om denna delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta Klarna med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, Dataskyddsinformationen.

    2.3 Rabattkoder

    Vid användning av rabattkoder kan endast en rabattkod användas åt gången, om inte annat anges. Det är inte möjligt att använda rabattkoder på redan nedsatta varor, årsklippkort, rabattkort, presentkort samt olika produktpaket och specialerbjudanden.

    Om man glömmer att använda sin rabattkod vid beställning kan rabatten inte återbetalas i efterhand. Rabattkoden kan dock användas på nästa order om tidsfristen inte har löpt ut.

    3. Frakt och leverans

    3.1 Leveransmetod

    Alla beställningar skickas med Bring, om inte annat avtalats separat mellan köparen och ZENZ. Information om att leveransen har skickats aviseras till den e-postadress som du har angivit vid beställning. När paketet finns att hämta hos ombud aviseras detta till den e-postadress som du har angivit vid beställning. Vid uthämtning av paket ska giltig legitimation uppvisas.

    Observera att paket som skickas till postombud endast får ligga där under en begränsad period, varefter de skickas tillbaka till ZENZ. Det är ditt ansvar att hämta ut ditt paket i tid.

    På ZENZ strävar vi efter att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Alla beställningar skickas inom 2-3 arbetsdagar. I samband med rea kan det uppstå längre leveranstid. Observera även att leveranser till icke brofasta öar i Sverige kan ha längre leveranstid.

    Om ZENZ förväntar att beställningen inte kan levereras inom avtalad tid kommer detta att meddelas till dig via den e-postadress som du har angivit vid beställning. Här upplyser vi information kring anledningen till förseningen samt en ny leveranstidpunkt. Om detta skulle inträffa har du naturligtvis rätt att häva ditt köp utan extra kostnad. 

    3.2 Leveranspris

    Vi erbjuder gratis leverans i hela Sverige vid köp över 699 kronor. Vid beställningar under detta belopp tillkommer en fraktkostnad på 60 kronor. Du kan även välja att få ditt paket levererat till din hemadress. Detta kostar 85 kronor.

    4. Ångerrätt

    Vi tillämpar 14 dagars lagstadgad ångerrätt. Önskar du att ångra en vara behöver du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatum.

    När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan. Det är viktigt att du meddelar oss innan du skickar tillbaka varan. Du ska skicka meddelandet till oss på support@zenzshop.se.

    Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista varan. Fristen innebär att du inom 14 dagar efter mottagandet har rätt att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp.

    Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har sänts i retur till oss.

    För att tillämpa ångerrätten ber vi dig om att fylla i Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.

    Som konsument har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Samtidigt är du ansvarig för en eventuell värdeminskning av varan om den har hanterats utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans typ, egenskaper och funktion.

    Du har som konsument har rätt till en återbetalning inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelandet om ångerrätten eller öppet köp är tillämpbar på varan.

    Om du ångrar ditt köp måste varorna returneras till:

    ZENZ Organic Products ApS
    Thoravej 7, st
    2400 København NV
    Danmark

    Observera att det inte alltid finns någon på vår adress för att ta emot paket. Vi rekommenderar därför att du skickar tillbaka din vara med Postnord eller GLS, så att vi i efterhand kan hämta ut paketet på närmaste postombud i de fall vi inte är här för att ta emot paketet.

    Vid retur bör du se till att varorna är ordentligt paketerade. Du har ansvaret för paketet / varorna tills vi mottar dem. Behåll därför kvittot för köpt frakt och spårningsnumret tills vi har bekräftat att vi har mottagit paket. Du står för returkostnaderna som i förbindelse med returen.

    Retur av ej uthämtade paket:

    Köparen betalar returkostnaden på 60 kronor för ej uthämtat paket. 60,00 kr kommer automatiskt att dras från återbetalningsbeloppet. 

    5. Återbetalning

    När vi har mottagit varorna i din retur kontrollerar vi dem och återbetalar det ursprungliga köpbeloppet för varorna (inklusive fraktkostnader). Beloppet återbetalas alltid genom samma betalningsmetod som du använde för att betala för den ursprungliga beställningen. Om du till exempel har betalat med kort, kommer din beloppet återbetalas till det kortet. 

    5.1 Värdeminskning

    Observera att kosmetiska produkter vanligen klassas som hygienvaror vilket innebär att du inte har ångerrätt om du har brutit förseglingen.

    Du kan även gå miste om hela eller delar av det ursprungliga köpbeloppet om vi bedömer att produktens värde har minskats som följd av att:

    - Inte har förpackats på ett ordentligt sätt

    - Du har använt produkten

    - Märken, etiketter etc har tagits bort helt eller delvist

    - Produkten har skadats medan du har varit ansvarig för den

    Om varans försegling är bruten betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrande av köpet får endast en del eller inget av köpbeloppet tillbaka. Avdragets storlek bestäms utifrån varans återstående försäljningsvärde.

    Vi rekommenderar även att du returnerar varan i originalemballaget. Om din(a) produkt(er) har ett speciellt emballage och det saknas vid retur kan det medföra en värdeminskning.

    Observera: Vi löser inte ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.

    En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

    ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174

    101 23 Stockholm

    EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

    6. Reklamation

    Ditt köp omfattas av konsumentköplagen som ger dig som konsument rätt till att åberopa fel på varan i 3 år efter köpet genomfördes. Du kan antingen få en felaktig vara reparerad eller ersatt, få köpbeloppet återbetalat eller bli erbjuden en prisnedsättning, allt beroende på den specifika situationen. För att reklamationen ska anses giltigt krävs det givetvis att felet som åberopas inte beror på felaktig användning av varan eller annat har gjorts som har gett skada på varan. 

    Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du har upptäckt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att felet har upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.

    En reklamationsförfrågan görs genom att skicka ett mejl till oss på support@zenzshop.se där du anger ordernummer, beskriver problemet/felet samt bifogar ett par bilder som visar problemet/felet. Använd gärna vårt formulär för klagomål/retur. Det är inget krav, men det underlättar vår hantering av din retur och minskar på sätt tiden att hantera returen.

    Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny vara eller en återbetalning.

    För varor med begränsad hållbarhet begränsas din reklamationsrätt av den hållbarhetstid som anges i samband med köpet. 

    Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid köpet. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, så som fraktavgift, återbetalas även detta mot kvitto. Om reklamationen inte är godkänd står du själv för alla transportkostnader, inklusive våra fraktkostnader för att returnera varan efter att vi har granskat den. 

    Kom ihåg att produkten alltid ska skickas i ett lämpligt emballage och att spara att kvittot för försändelsen. Eftersom du bär ansvaret för paketet/varorna tills vi har mottagit dem bör du spara kvittot och spårningsnumret.

    Produkten ska skickas till:

    ZENZ Organic Products ApS

    Thoravej 7, st
    2400 København NV
    Danmark

    Observera: Vi löser inte ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.

    En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

    ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174

    101 23 Stockholm

    EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

    6.1 Fel vara 

    Om du har fått en felaktig produkt i förhållande till vad du beställt, vänligen kontakta oss via e-post: support@zenzshop.se. I din e-post anger du beställningens referensnummer, ditt namn och adress, telefonnummer och produktens uppgifter samt anledningen till önskad retur eller byte.

    Vi strävar efter att svara på din förfrågan inom 48 timmar. I vårt svar kommer vi att ge råd om hur den fortsatta returprocessen ska gå till. Om felet bekräftas av oss får du antingen en ny vara eller så får du tillbaka köpesumman.

    7. Force Majeure

    Genom att besöka och beställa från vår hemsida accepterar du att händelser som ligger utanför vår kontroll, inklusive, men inte begränsat till, strejker, lockouter eller andra fackliga konflikter (oavsett om de involverar vår arbetsstyrka eller andra parter), brister i transportnätverk, naturkatastrofer, pandemier (inklusive COVID-19 i sin nuvarande kända form såväl som eventuella framtida varianter som kan uppstå och orsaka produktionsförseningar eller svårigheter att leverera i tid), krig, upplopp, civila oroligheter, avsiktlig skada, efterlevnad av lag eller myndighetsordning, regel, bestämmelse eller instruktion, svårighet att få godkännanden, särskilda import- och exportlicenser, olyckor, haveri av anläggningar eller maskiner, energibrist, brand, översvämning, storm eller försummelse av leverantörer eller underleverantörer, vilket förhindrar att avtalet fullgörs i tid ("Force Majeure"), kan innebära att leveranstiden för våra tjänster förlängs med den period vilken händelsen Force Majeure och dess effekter omfattar. Vi meddelar dig omedelbart om eventuella leveransförseningar i händelse av Force Majeure.

    8. Integritet 

    För att kunna göra en beställning på www.zenzshop.se måste du uppge följande information om dig: 

    - Namn
    - Adress
    - E-postadress
    - Telefon- / mobilnummer

    Uppgifterna ovan lagras i 7 år, varefter de raderas, tillsammans med information om de varor du köpt, se. Bokföringslagen 7 kap. 2 §. Om du skapar ett konto för att i framtiden snabbare kunna genomföra beställningar kommer dina person- och beställningsuppgifter inte att raderas om du inte ber oss att göra det.

     För mer information om din integritet hänvisar vi till vår Integritets- och Cookiepolicy.

    9. Cookies 

    Genom att besöka www.zenzshop.se godkänner du att vi använder cookies. En cookie är en liten datafil som vi placerar på din dator som samlar information om ditt besök och känner igen din dator vid nästa besök. En cookie är inget program och innehåller inga virus.

    Informationen kommer inte att delas eller säljas vidare till tredje part, såvida det inte sker i samband med en omstrukturering eller en hel eller partiell försäljning av företaget. Eventuellt utlämnande i en sådan situation kommer att ske i enlighet med den vid var tid gällande personuppgiftslagstiftningen. 

    Som kund har du möjlighet att få insyn i vår registrering av uppgifter om dig och du kan invända mot en registrering enligt reglerna om detta i personuppgiftslagen. Förfrågningar i samband med detta ska ställas till ZENZ via e-post support@zenzshop.se.

    Du kan läsa mer om användningen av cookies på zenzshop.se genom att klicka här.

    10. Kundservice

    Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta oss via e-post: support@zenzshop.se, chatta med oss på webbplatsen eller ringa till oss på telefonnummer +45 3122 6204. 

     Vår kundtjänst är tillgänglig på vardagar mellan 10:00 och 16:00.

    11. Ändringar

    ZENZ förbehåller sig rätten att revidera och ändra dessa villkor vid behov. Ändrade villkor kommer inte att meddelas utan blott uppdateras på denna sida.

    Du kommer att omfattas av de villkor och villkor som var gällande vid köptillfället, såvida inte ändringen beror på att vi enligt lag eller statligt ingripande är skyldiga att ändra våra villkor. I sådana fall kommer tidigare beställningar av även omfattas av dessa uppdaterade villkor.

    Våra köpvillkor uppdaterades senast den 29 augusti 2022.